OM OSS

MAGISKE ØYEBLIKK OG GODE MINNER SAMMEN MED BARNA

Barnehagen vår

Rishaugen barnehage åpnet dørene for de første barna i 1991. Barnehagen ligger i et rolig boligstrøk, med nærhet til naturområder som blant annet Sandfallet.

Vår visjon

Vår visjon er ”Magiske øyeblikk og gode minner sammen med barna”. Vi tar vare på øyeblikkene, er voksne som er tilstede og er engasjerte. Vi er et personale som er med på å gi næring til barns lek, utvide lekerepertoaret, og ikke minst skape litt magi i hverdagen. Vi skal oppleve, utforske og være nysgjerrige sammen med barna. Vi skal gi barna mestringsfølelse og la de kjenne på at de er verdifull i kraft av å være seg selv. MÅL: Sammen skal vi skape gode minner ved å være engasjerte, inkluderende, empatiske og generøse voksne, med bruk av humor i hverdagen.

Barnehagen har et flott uteområde

Uteområdet ble ferdigstilt høsten 2012. Uteområdet innbyr til variert lek og fysiske utfordringer. Vi har balanseløype, klatrestativer med ulike vanskelighetsgrader, små hytter, sandkasse, sklier, kar for vannlek, sykkelbane, ulike husker, liten kunstgressbane, båter og ildsted.

Reggio Emilia

Vi er en Reggio Emilia inspirert barnehage og jobber med prosjektarbeid i hverdagen. Avdelingene tar utgangspunkt i barnas interesser for tema til prosjektene. Det er barnas interesser som er med å bestemme tema for perioden. Dokumentasjon og rommet som den tredje pedagog er også elementer fra Reggio Emilia filosofien du kan se igjen på avdelingene våre.

Grønnsakshage

Vi har vår egen grønnsakshage i barnehagen. Her dyrker vi poteter, gulroter, kål, reddiker, salat og jordbær. Her deltar barna i hele prosessen fra såing til høsting.

Våre avdelinger

Blåbærlia

1-6 års avdeling

Blåbærlia er en 1-6 års avdeling med plass til 18 barn.

Tyttebærtua

1-6 års avdeling

Tyttebærtua er en 1-6 års avdeling med plass til 18 barn.

Moltemyra

0-3 års avdeling

Moltemyra er en 0-3 års avdeling med plass til 9 barn.

Aldersindelte grupper

En gang i uken har vi aldersindelte grupper på tvers av avdelingene

Ekorngruppa | 2 åringene - fungerer som lekegruppe der de voksne skal være nære støttespillere.
Haregruppa | 3-åringene - består av positive felles opplevelser, turer og alderstilpassede aktiviteter.
Rødrevgruppa | 4 åringer - består av positive felles opplevelser, turer og alderstilpassede aktiviteter.
Utfra barnegruppas aldersinndeling kan hare- og rødrevgruppa slås sammen

Brunbjørngruppa

Brunbjørngruppa er for de barna som skal begynne på skolen.

Denne gruppen består av ulike opplevelser og skoleforberedende aktiviteter. Brunbjørnene har blant annet ansvaret for forberedelse og gjennomførelse av Lucia. Det gjennomføres to overnattinger for brunbjørnene, en i barnehagen før jul og en overnatting borte fra barnehagen i mai/juni. Vi deltar også på svømmeopplæring for førskolebarn med Brunbjørnene, 10 ganger pr år. De voksne som deltar fra barnehagen er sertifisert som livreddere, i tillegg har alle ansatte gjennomført førstehjelpskurs.

Magiske øyeblikk

Vi tar vare på øyeblikkene! Vi er voksne som er tilstede og engasjerte. Vårt største ønske er å skape gode minner og magiske øyeblikk sammen med ditt barn.